INFORMACJA PRZEKAZYWANA ZAINTERESOWANEJ SPOŁECZNOŚCI
1. |
imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę i adres
siedziby posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych oraz adres obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych |
KGHM POLSKA MIEDŹ SA Oddział Zakład Hydrotechniczny Obiekt
Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych Żelazny Most Administracyjnie
OUOW Żelazny Most leży w województwie dolnośląskim na obszarze dwóch
powiatów: Lubina i Polkowic, w obrębie trzech gmin, zajmując 9,18 km2
powierzchni gminy Rudna, 5,23 km2 gminy Polkowice i 1,26 km2
gminy Grębocice. |
|
2. |
oznaczenie osoby dostarczającej informacje, według
zajmowanego stanowiska |
st. specjalista |
|
3. |
znak i datę wydania
pozwolenia na wytwarzanie odpadów, pozwolenia zintegrowanego lub zezwolenia na
prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych |
Całość prac związanych ze składowaniem odpadów,
gospodarką wody technologicznej oraz rozbudową składowiska jest wykonywana
zgodnie |
|
4. |
proste i jasne objaśnienie działań podejmowanych w miejscu
prowadzenia działalności |
Podstawowe zadania Oddziału Zakład Hydrotechniczny związane są z gospodarką wodno-szlamową trzech Zakładów Wzbogacania
Rudy (Składowanie odpadów poflotacyjnych, odbiór sklarowanej
wody nadosadowej |
|
5. |
przedstawioną językiem niespecjalistycznym ogólną
klasyfikację niebezpieczeństwa substancji i preparatów występujących w
obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, jak również odpadów
wydobywczych, które mogłyby spowodować poważny wypadek, ze wskazaniem ich
głównych niebezpiecznych właściwości |
Podstawowym zagrożeniem dla obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych „Żelazny Most” jest możliwość utraty stateczności przez zapory i
wypływ wód nadosadowych oraz zawiesiny unieszkodliwianych odpadów
flotacyjnych na zewnątrz obiektu. Ze względu na ukształtowanie terenu wokół
składowiska, awaria zapory w którymkolwiek miejscu prowadzi do odpływu wód w
kierunku północnym. Na terenie OUOW Żelazny Most nie są magazynowane niebezpieczne substancje chemiczne |
|
6. |
ogólne informacje dotyczące charakteru ryzyka wystąpienia poważnych
wypadków, z uwzględnieniem ich potencjalnych skutków dla zainteresowanej
społeczności |
Zakładając
hipotetycznie skrajnie niekorzystne warunki techniczne W wyniku uwolnienia płynnej substancji stanowiącej mieszaninę wody Pozostałe urządzenia i procesy występujące na obiekcie tj. rurociągi rozprowadzające szlamy, wieże ujęciowe wody technologicznej,
rurociągi doprowadzające wody technologiczne do pompowni, pompownie wód filtracyjnych i
technologicznych, instalacje elektryczne, oczyszczalnie itp. nie stanowią nadzwyczajnego zagrożenia środowiska, gdyż nawet w przypadkach awarii nie
stwarzają powszechnego niebezpieczeństwa dla ludzi i środowiska. |
|
7. |
informacje
dotyczące ostrzegania zainteresowanej społeczności oraz informowania jej w
razie poważnego wypadku |
Dla OUOW
Żelazny Most istnieje system alarmowania i ostrzegania ludności (SAOL),
którego głównym zadaniem jest szybkie
i niezawodne powiadomienie ludności znajdującej się w strefie zagrożonej
katastrofą Procedury alarmowania, ostrzegania, informowania ludności na terenach zagrożonych są ściśle
związane z procedurami uruchamiania planu reagowania kryzysowego (gminy,
powiatu). · w przypadku uruchomienia planu reagowania wg Procedury I - EWAKUACJA, ludność na najbliższych terenach zagrożonych jest
zaalarmowana przez członka Sztabu
Akcji Ratunkowej Zakładu Hydrotechnicznego. Dalszą ewentualną sygnalizację z centralnej stacji
nadawczej (CSN) przejmują osoby wyznaczone do kierowania i koordynacji
działań ratowniczych poza terenem
Zakładu Hydrotechnicznego zgodnie z Planem reagowania kryzysowego
(gminy, powiatu) Stacja nadawcza nada
komunikat o treści: UWAGA. PROSZĘ
NATYCHMIAST OPUŚCIĆ ZAGROŻONY REJON Natomiast syreny alarmowe
nadadzą sygnał o strukturze: Sygnał ciągły 3 minuty przerwa 10 sekund sygnał ciągły 3
minuty Przez okres co najmniej 20
minut. ·
w przypadku uruchomienia
planu ratunkowego wg Procedury II - OSTRZEŻENIE, ludność na terenach zagrożonych jest ostrzegana i
przygotowywana do ewentualnej ewakuacji przez osoby wyznaczone do kierowania i koordynacji działań
ratowniczych poza terenem Zakładu
Hydrotechnicznego zgodnie z Planem reagowania kryzysowego (gminy,
powiatu). ·
W przypadku uruchamiania
procedury II OSTRZEŻENIE nie przewiduje się jednorodnego komunikatu dla
wszystkich miejscowości i pozostawia go do decyzji gminnych zespołów
reagowania. Procedura I – Ewakuacja – obowiązuje w przypadku gdy ma miejsce
katastrofalne osunięcie skarpy powodujące uwalnianie wody ze stawu osadowego.
Procedura II – Ostrzeżenie – obowiązuje w przypadku gdy ma miejsce katastrofalne osunięcie skarpy
nie powodujące uwalniania wody ze stawu osadowego. Procedura obowiązuje
do czasu zabezpieczenia osuniętej skarpy i powiadomienia władz
administracyjno-terenowych przez Sztab Akcji Ratunkowej Zakładu
Hydrotechnicznego o zlikwidowaniu zagrożenia. W przypadku niemożności
zabezpieczenia osuniętej skarpy stwierdzenia nieuchronności uwolnienia wody
ze stawu osadowego należy uruchomić Procedurę I – Ewakuacja. ·
Procedura
III – Informacja – obowiązuje w przypadku
wystąpienia na terenie OUOW zdarzeń wykrytych przez urządzenia automatycznego
monitorowania stanu OUOW przekraczające stany przyjęte za normalne, w
szczególności poziomu wody w kontrolnych przekrojach lub wystąpienia
wstrząsów sejsmicznych. |
|
8. |
informacje dotyczące działań, które zainteresowana
społeczność powinna podjąć, oraz sposobu, w jaki należy się zachować w razie
poważnego wypadku |
W przypadku konieczności natychmiastowej ewakuacji ludności z obszarów zagrożonych obowiązek
powiadomienia o zagrożeniu spoczywa na: -
prowadzącym obiekt - system gigantofonów uruchamiany
zgodnie z zapisami wewnętrznego planu operacyjno – ratowniczego, -
organach samorządu terytorialnego z terenów zagrożonych
(Starostowie powiatu lubińskiego, polkowickiego, głogowskiego, Prezydent
Głogowa, Burmistrz Polkowic, Wójtowie gmin Grębocice, Pęcław, Głogów, Rudna)
- zgodnie z zapisami w powiatowych i gminnych planach zarządzania
kryzysowego. Ogólne zasady organizacji ewakuacji. Od momentu
ogłoszenia planowej ewakuacji ludność ma 24 godziny na przygotowanie
do ewakuacji. W tym
okresie:
Po okresie
przygotowania będzie informacja o rozpoczęciu planowej ewakuacji. Informacja
ta zostanie podana przez głośniki lub przez megafony straży miejskiej. Nadzór nad
ewakuacją w poszczególnych miejscowościach będą mieli:
W okresie
ewakuacji:
Dobytek
pozostawiony przez mieszkańców miejscowości ewakuowanych zabezpiecza Komenda
Powiatowa Policji. Każdej
ewakuowanej miejscowości przyporządkowana jest obiekt służący jako zastępcze
miejsca pobytu, w którym:
|
|
9. |
potwierdzenie konieczności dokonania odpowiednich ustaleń
przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych |
INFORMACJE O
WYSTĘPUJĄCYCH ZAGROŻENIACH, PODJĘTYCH ŚRODKACH ZAPOBIEGAWCZYCH I DZIAŁANIACH,
KTÓRE BĘDĄ PODEJMOWANE W RAZIE WYSTĄPIENIA POWAŻNEGO WYPADKU PRZEKAZYWANE SĄ
SPOŁECZEŃSTWU POPRZEZ:
W POWIATOWYCH ORAZ
GMINNYCH PLANACH ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO OKREŚLONE SĄ - INSTYTUCJE I
SŁUŻBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZEPROWADZENIE EWAKUACJI Z TERENÓW ZAGROŻONYCH, - INSTYTUCJE I
SŁUŻBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZABEZPIECZENIE POTRZEB EWAKUOWANYCH, - INSTYTUCJE I
SŁUZBY ZAPEWNIAJĄCE POMOC PSYCHOLOGICZNĄ |
|
10. |
odniesienia do zewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych,
sporządzonych |
W Komendzie Wojewódzkiej Państwowej
Straży Pożarnej we Wrocławiu W Wydziale Operacyjnym znajduje się Zewnętrzny Plan Operacyjno-Ratowniczy dla
KGHM POLSKA MIEDŹ SA Oddział Zakład Hydrotechniczny Obiekt Unieszkodliwiania
Odpadów Wydobywczych Żelazny Most |
|
11. |
szczegóły dotyczące tego, gdzie można uzyskać dodatkowe
informacje, |
Informacje związane z Zewnętrznym Planem
Operacyjno-Ratowniczym Wydział Operacyjny
|